Info Adventist

Sugestii de lectură – Costul uceniciei

Poate una dintre cele mi distructive învățături „creștine” este aceea despre „harul ieftin” deoarece acționează sub eticheta de creștină fără să fie deloc așa, adică să provină de la Christos…

COSTUL UCENICIEI, de Dietrich Bonhoeffer, Editura Peregrinul, Cluj Napoca, 2018…

Dietrich Bonhoeffer are o biografie excepțională, deoarece a ilustrat prin propria-i viață (și,mai ales, moarte) învățătura pe care a propagat-o de-a lungul vieții(1906-1945). A fost pastor, a fost un teolog luteran, a fost întemeietorul esențial al Bisericii Mărturisitoare și disident anti-nazist. A studiat la Tubingen, Berlin ( doctorat susținut cu summa cum laudae) și New York ( unde a mers pentru studii post-doctorale și pentru a preda la Union Theological Seminary). A predat teologie sistematică la Universitatea din Berlin.

A crescut într- familie cu tradiții culturale puternice, tatăl fiind psihiatru (opunându-se vehement teoriilor lui Freud), mama era profesoară, nepoată marelui teolog protestant Karl von Haase și a pictorului Stanislaus Kalckreuth.

Odată cu venirea lui Hiler la putere în 1933, Boenhoffer s-a poziționat deschis ca un oponent activ al regimului nazist, luând poziții publice în acest sens. În anii care au urmat s-a dus o luptă disperată între ramura pro-nazistă a bisericilor protestante și cea anti-nazistă, luptă în care Boenhoffer s-a implicat cu toată forța.

Timp de doi ani a fost pastorul bisericilor The German Lutheran Church (vorbitori de germană) din Dacres Road, Londra și German Reformed Church of St. Paul, Goulson Street,Whitechapel. Reîntors în Germania cu intenția de a înființa un Seminar conspirativ, a fost curând exclus de autoritățile naziste din rândul cadrelor didactice ale Universității din Berlin.

În 1937, în mijlocul unor măsuri extrem de dure ale regimului, ordonate de Himmler, Dietrich Boenhofer publică cartea pe care v-o prezint aici,COSTUL UCENICIEI, un studiu al Predicii de pe Munte, în care nu doar atacă conceptul „harului ieftin” ci prezintă conceptul „harului costisitor”.

Timp de doi ani a lucrat în clandestinitate în toată Germania conducând un soi de Seminar itinerant, fiind găzduit de susținătorii săi și sprijinit financiar, nu doar el, ci și studenții săi, de către aceiași susținători. În 1939 Boenhoffer pleacă din nou în Statele Unite la invitația Union Theological Seminary in New York. Cuprins de remușcări fiindcă nu suferă împreună cu poporul său dificultățile din Germania, se întoarce acasă cu ultimul vas de călători care făcea ultima cursă între America și Europa.

Întors în Germania i se interzice să vorbească în public sau să publice cărți sau articole. Luat oarecum sub aripa protectoare a Abwehr-ului (condus de Canaris, care era împotriva lui Hitler), Boenhoffer activează ca un curier pentru mișcarea de rezistență din Germania, ajutând la stabilirea de punți de comunicare cu țările vestice pe care încă le poate vizita. Ajută, de asemenea, în colaborare cu Abwehr-ul, la fuga evreilor din Germania spre țările Aliate.

Pe 5 aprilie 1943 Boenhoffer a fost arestat și întemnițat. A fost mutat la închisoarea militară Tegel timp de un an și jumătate, apoi după eșuarea tentativei de asasinare a lui Hitler, a fost mutat la Berlin pentru 18 luni în închisoarea centrală a Gestapo-ului. În februarie 1945 este mutat  în secret în lagărul de la Buchenwald și apoi la Flossenburg unde este executat prin spânzurare în data de 9 aprilie 1945.

O astfel de biografie slujește de minune ideilor expuse de autor în COSTUL UCENICIEI.

„COSTUL UCENICIEI constituie o analiză lucidă a harului ieftin, caracterizat de autor drept „dușmanul de moarte al bisericii noastre”. Deși profund ancorată în realitățile sumbre ale Germaniei interbelice, analiza necruțătoare a autorului și-a depășit cu mult epoca, intrând, astfel, în repertoriul spiritualității creștine fără vârstă.

Harului ieftin (principala maladie spirituală care îl preocupă), Boenhoffer îi opune fără ezitare harul costisitor – „chemarea lui Hristos, pentru care ucenicii părăsesc mrejele și Îl urmează”. Cu referire la această chemare, Boenhoffer scria, în mod profetic: „Cine pășește pe drumul uceniciei se supune morții lui Isus, își dă viața lui morții.[…] Fiecare chemare a lui Hristos duce la moarte.” Desigur, autorul avea în vedere „omorârea omului nostru vechi”, care are loc prin chemarea făcută de Isus, dar, pentru el, afirmația s-a dovedit adevărată nu doar la nivel lăuntric, ci și la nivelul întregii sale existențe: Boenhoffer a pășit el însuși în părtășia martiriului, fiindcă a refuzat radical compromisul cu regimul național-socialist aflat la putere în Germania.”

Cartea este împărțită în trei mari părți:

  • Harul și ucenicia;
  • Matei 5-10;
  • Biserica lui Isus Hristos și ucenicia.

Cred că nu mai este nevoie să spun că această lucrare este una clasică în câmpul teologiei creștine și merită toată atenția oricărui creștin.

Tututror celor care simt imboldul uceniciei pe lângă Marele Maestru, Isus, mult succes în parcurgerea acestei cărți…

Dr. Valeriu Petrescu

Vizualizări: 247