Info Adventist

Ai putea fi un vegetarian nesănătos

„S-ar putea să fii un vegetarian foarte nesănătos”, a spus cercetătorul Frank Hu din cadrul Facultății de Sănătate Publică a Universității Harvard în discursul său din timpul celui de-al VII-lea Congres Internațional de Nutriție Vegetariană.

Aceasta a fost doar una dintre remarcile sale demne de reținut din prima zi a congresului care a avut loc în  Loma Linda, California, Statele Unite, în perioada 26-28 februarie 2018. Evenimentul a atras mai mult de 800 de nutriționiști și profesioniști din domeniul medical din 34 de țări pentru trei zile de prezentări, sesiuni de întrebări și răspunsuri, discuții, demonstrații de gătit și ocazii de a cunoaște oameni din același domeniu de activitate.

În deschidere, Președintele Loma Linda University Health Richard Hart a spus că oferirea de sfaturi cu privire la ce să mâncăm sau să nu mâncăm nu reprezintă o noutate. „Sfaturile cu privire la alimentație sunt vechi de când Biblia și „noi de când” cel mai nou medicament”, a spus acesta. „Adventiștii de ziua a șaptea le-au oferit de mai mult de 150 de ani, iar Universitatea Loma Linda a studiat legătura dintre alimentație și sănătate cel puțin din anii ’50.”

Nutriția și alte științe

Joan Sabaté, președinte al congresului și director al Centrului de Nutriție, Stil de Viață Sănătos și Prevenirea Bolilor din cadrul Universității Loma Linda, a explicat că acest congres nu este un eveniment limitat la un singur domeniu. „Această conferință științifică nu este doar despre nutriție și dietetică”, a spus acesta. „Printre alte științe, va integra epidemiologia, științele mediului și educația.”

Este și despre adresarea unor întrebări dificile, recunoaște Sabaté. Include „discuții despre modul în care îi tratăm pe cei care locuiesc pe această planetă împreună cu noi și cum să folosim cel mai bine resursele pe care le avem la dispoziție”, a spus acesta înainte de a-i da cuvântul lui Frank Hu.

În prezentarea sa, cercetătorul Frank Hu, considerat a fi una dintre cele mai importate autorități din lume în domeniul nutriției și al bolilor cronice, a spus că obiceiurile alimentare nesănătoase ucid oameni. „O dietă nesănătoasă este cel mai important factor ce poate fi modificat, dar care cauzează moartea în Statele Unite”, a spus Hu, care a făcut parte din echipa care a scris 2015 US Dietary Guidelines. „Știința oferă dovezi ale faptului că o dietă vegană previne bolile cardiometabolice.”

Problema vegetarianului nesănătos

În același timp, a explicat Hu, poți fi vegetarian, dar să consumi cereale rafinate, zaharuri, iar în același timp să nu consumi fructe și legume, ceea ce face ca dieta ta să fie nesănătoasă în ciuda absenței cărnii.

Din acest punct de vedere, „nu toate dietele vegane sunt sănătoase”, a spus el, subliniind faptul că dietele vegane nesănătoase sunt asociate cu creșterea riscului de îmbolnăvire. Făcând referire la cartea Good Vegan, Bad Vegan a lui Jane E. Brody, el a citat: „Un vegan, care nu consumă produse de origine animală, poate trăi la fel de nesănătos prin alegerea unei diete neadecvate ca și un omnivor care mănâncă burger sau chicken nuggets.”

Remarcile lui Hu și-au găsit mai apoi ecoul în intervențiile altor oameni de știință precum coordonatorul Adventist Health Study 2, Gary Fraser. „Avem nevoie de o definire mai bună a unei diete vegetariene sănătoase”, a spus acesta în încercarea de a explica anumite aspecte ale complexității studiilor cu privire la dietă. „Pare foarte probabil ca alte aspecte ale dietei decât carnea, produsele lactate și ouăle să conteze și, probabil, să explice diferențele dintre vegetarieni.”

Preet K. Dhillon, cercetător în cadrul Fundației pentru Sănătate Publică din India, a întărit această poziție. Ea a explicat că în India există în jur de 300-400 de milioane de vegetarieni. Cu toate acestea, studiile realizate în țară au arătat că mulți dintre aceștia consumă mai mult zahăr decât cei care nu sunt vegetarieni. Este un aspect care minimalizează aparentele avantaje ale unei diete pe bază de plante, a spus Dhillon. „De asemenea, în India, cei care nu sunt vegetarieni consumă aproximativ o zecime din cantitatea de carne consumată de cei care nu sunt vegetarieni în emisfera vestică”, a explicat aceasta, un aspect care adesea face ca diferențele dintre vegetarieni și omnivori să fie adesea nesemnificative statistic.

„Poluarea te face mai bătrân”

Hu a spus că o dietă nesănătoasă nu corelează doar cu o creștere a riscului de diabet, cancer și boli cardiovasculare, ci și cu o accelerare a procesului de îmbătrânire. „În timp ce s-a demonstrat că activitatea fizică și consumul de fructe, legume și pește, printre altele, contribuie la încetinirea procesului de îmbătrânire, un indice mai ridicat al masei corporale și valori mai mari ale trigliceridelor și tensiunii arteriale sistolice par să îl accelereze”, a spus acesta.

Același lucru este valabil in cazul expunerii la poluare, studii recente realizate în China descoperind faptul că expunerea la hidrocarburi precum fumul – din diferite surse – accelerează procesul de îmbătrânire. „Poluarea vă îmbătrânește”, a spus Hu.

Importanța și limitele unei diete personalizate

De-a lungul ultimilor ani, dieta personalizată, adaptată nevoilor fiecărei persoane, a devenit populară, iar acest lucru, spune Hu, are la bază cercetări recente. De exemplu, „oameni care consumă aceeași mâncare prezintă creșteri foarte diferite ale nivelului glicemiei imediat după masă”, a explicat acesta. „Dietele personalizate… care integrează parametri precum obiceiurile alimentare, activitatea fizică și microbiota intestinală” pot fi utile în reducerea nivelului glicemiei după masă și a consecințelor metabolice pe termen lung.

Multe companii profită de aceste descoperiri, oferind ghiduri de nutriție personalizate, a spus Hu. Cu toate acestea, acest domeniu este o știință aflată încă în dezvoltare și ar trebui încercată găsirea unui echilibru cu strategiile de sănătate publică, care sunt, în general, mai economice și care s-au dovedit a induce schimbări pozitive.

Ce putem face

„Putem susține inițiativele împotriva alimentelor nesănătoase precum taxa pe băuturi carbogazoase, care s-a dovedit a fi utilă”, a spus Hu, care a subliniat faptul că reducerea consumului de grăsimi trans corelează pozitiv și cu scăderea ratei decesului. „De asemenea, mesele care constau din alimente de origine vegetală viabile deoarece folosesc mai puțină apă și emit o cantitate mai mică de gaze cu efect de seră decât cele care conțin să carne.”

Dovedind ceea ce spune prin fapte, în cadrul conferinței s-a apelat la ecusoane reutilizabile, tacâmuri din amidon de porumb, farfurii și șervețele din materiale reciclate. Hrana oferită include o varietate de fructe și legume cultivate în regiune, și chiar și pentru decorații s-au folosit baloane biodegradabile.

Ca un ecou al cuvintelor lui Frank Hu, Richard Hart a concluzionat, la finalul seriei de prezentări, importanța găsirii unui echilibru. „Nu există o singură dietă bună”, a spus acesta. „Provocarea constă în adaptarea recomandărilor la diferitele culturi ale lumii.”

Sursa: Adventist Review

Vizualizări: 161

One comment

  • | 3 luni ago

    Interesant..

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *